KADİM KENTLERİN ÇAĞDAŞ MÜHRÜ
h24/Kültür/ Sanat
NOKTANIN GİZEMİ
Berkan Baycan’ın kadim kentlerine yaklaştıkça yüzeydeki ışıklı yumak görünümü, yerini noktalama yöntemiyle nakışlanmış bir kompozisyona bırakır.Ve tablo herhangi bir dış görünüşle bir yarış başlatmaz ama işaret ettiği idea ile yarışır.Kendi özünü arama,imge yoluyla dışavurum,alt bölgeden üst bölgeye aktarımdır bu.Ve noktanın gizemi karşılar bizi.
Baycan ,zihnine nakışlanmış bu olguları estetik dile aktarırken ,noktalama tekniğini kullanması birliğin sembolüne yani noktaya duyulan güveni ve yayılımın ilkesini kutsamak adınadır.Boşluğu bir değer haline getiren ,olmayanı olur hale sokan nokta; hiyologrif yazıda ilkeyi, İbrani alfabesinde tüm harflerin başlangıcını temsil eder.Tezahür aleminin başlangıcını da temsil eden noktanın sanatçı tarafından teknik bir yönteme çevrilmiş olması onun zihninin ışıkla olan ilişkisini de
açıklar.
Sanatçı eser inşasına nokta ile başlarken bilinçdışı devreye girmiştir. Nokta ve bilinçdışının yarattığı tematik teknik Berkan Baycan’a özgü bir estetik dili doğurur.Uzamda nasıl her boyut noktayla başlıyorsa sanatçının eserleri de noktanın sihirli kullanılışı ve yayılmasıyla başlar.Ve tuvalin yönlerini belirleyen bir üsluba varır.Uzamda noktanın yayılmasının yarattığı altı boyut,Baycan tuvalinde boyutsuzluğa dönüşür.Sanatçı form arayışında değildir daha çok çizgisel bir tavır içinde oluşturduğu antik kentler ve gökyüzünde uçan efsanevi kuşlar onun imge evrenini kurar.Bu bir benlik ifadesidir,iç dökümdür,kişisel hazinenin görsel kayıtlarıdır.Aynı zamanda tuval tek başına bir imgeye dönüşmüştür.
Tuval üzerine yağlı boya
90 cm x 140 cm
Yapım Yılı : 2020
Sanatçının ışıkla naif ilişkisi iç dünyasına çağrı başlatır.İç dünyanın hatıra zenginliği ağır ağır yüzeyde biçim alırken özgün bir varoluşun sesi duyulur.
Kompozisyonun bazı bölümleri antik dillerden satırlarla taçlandırılır.Sanatçı için kadim diller ölü değildir,onun ruhunda yaşadığı için diriliğini korumaktadır.Çünkü şimdiki zamanda sanat yapıtında doğmakta çünkü içsel hazine sandığından dışarıya formlar halinde taşmaktadır.Karşımızdaki tuvalde sanatçının ruhu dönüşüm yaşar.Bu dönüşümün kaynağı ise Kendilik’tir.Bu ise öz bilincin parlak nesnesidir.
antik şehirler
Perspektif sanata giydirilmiş bir deli gömleğidir!
“... Bir gün gelecek insanlar zihin güçleriyle zamana dik bir şekilde Kâinat’a bakarak dünyanın ve onun kısımlarının anlık fotoğrafını çekebilecekler ...” (Pavel Florenski).
Anka Kuşu
Tuval üzerine yağlı boya
120 cm x 100 cm
Yapım Yılı : 2019
Tuval üzerine yağlı boya
140 cm x 90 cm
Yapım Yılı : 2020