VÄ°DEO GALERÄ°
FOTO GALERÄ°
KÃœNYE
FÄ°RMA REHBERÄ°
Ä°LAN REHBERÄ°
BÄ°ZE ULAÅžIN
YAZARLAR
H24HBR

@ Haber Tarihi : 14 January 2020 11:31:15

0 Yorum

Kez Okundu.

ilahiyatçılar Faiz Hakkında Ne Düşünüyor?

Ä°lahiyatçılar yüzde 0.49 faizli 100 bin konut için ne diyor?

Ä°lahiyatçılar, TOKÄ°’nin 100 bin konut projesi adıyla satışa çıkarmaya hazırlandığı konutlar için uygulanacak yüzde 49 faiz oranını yorumladı.

Ä°lahiyatçılar yüzde 0.49 faizli 100 bin konut için ne diyor?

TOKÄ°’nin 100 bin konut projesi kapsamında faiz oranlarını yüzde 0.49 oranına indirmesi hakkında, tanınan ilahiyatçılar ve müderrislerin yorumları dikkat çekti. Birçok din adamı, faizlerin düÅŸürülmüÅŸ olsa da helal olmadığı konusunda vurgu yaptı. Ä°ÅŸte din adamlarının, TOKÄ°’nin yüzde 0.49 oranındaki faizine dair yorumları:

Dr. Ahmet Hamdi Yıldırım (Fıkıhçı)

BildiÄŸim ÅŸu ki faizin 0.1’i de faiz 0.49’u da faizdir. Cenab-ı Allah faizi haram kılmıştır. Bunun enflasyonun altında olması, rollerin deÄŸiÅŸmesinden baÅŸka bir ÅŸey deÄŸil. Yani 100 lira alıp, 90 lira vermek de faiz. Dolayısıyla faiz sadece 100 lira alıp, 110 lira vermek deÄŸil. Almak da vermek de haram. Bunu fakir kimsenin yapıyor olması helal hale getirmez. Allah hepimizi affetsin.

Sezgin Çakır (Ä°lahiyatçı Yazar)

Åžimdi gidip bizim kardeÅŸlerimiz 0.49 faizle kredi çekip ev alacaklar, Ä°smailaÄŸa fetva kurulu da buna caiz mi diyecek? Faizli kredi çekmeden Toki’den ev almak mümkün mü? DeÄŸil. Ä°smailaÄŸa fetva kurulu bugüne kadar çok hassas ve dikkatli fetvalar vermiÅŸtir. Derhal bu yanlış fetvayı geri çekmeli ve tövbe etmelidir. Muteber hocalar da insanları bankaya kredi çekmeye yönlendirirse vay halimize!

Sami Büyükkaynak (Ä°lahiyatçı Yazar)

Maalesef bu fetva kardeÅŸlerimizin faize imza atmasına vesile oluyor. Nasıl verecek hesabını? Açıkça yazıyor Ziraat ve Halkbank’tan %4.9 oranında kredi kullandırılacak diyor. Hocamız hala sözleÅŸmeden bahsediyor. Tuhaf iÅŸler. Nureddin Yıldız (Fıkıhçı) Borcun alınan miktarından daha fazla ödenen ÅŸeyin adı ne olursa olsun o fazlalık faiz muamelesidir. Enflasyon oranında bile olsa alacağın üzerine faiz talep etmek ve almak caiz deÄŸildir. Paranın aslını korumayı taahhüt eden bir kazancın nasıl helal olacağını bilemiyorum.

Prof. Dr. Mehmet Halil Çiçek (Ä°lahiyatçı Yazar)

TOKÄ° idaresi devletin ayrı bir kurumu bankalar devletin ayrı bir kurumu her birisi ayrı bir ÅŸahsiyet hükmündedir. Dolayısıyla iki kurumun devlete ait olmadı faizli akdi ortadan kaldırmıyor. Ayrıca aynı ÅŸahısla ayrı iki akit yapılabilir. Bu akitlerden birinde faizli bir muamele tarzı varsa o faiz olarak devam eder. Dolayısıyla iki kurumun devlete ait olmadı faizin mahzuriyetini ortadan kaldırmaz. Vellahu A’lem

Doç. Dr. Adnan MemduhoÄŸlu (Ä°lahiyatçı Yazar)

Enflasyon gerekçesiyle faize kapı aralanması, enflasyondan doÄŸan kaybın telafisi için faiz sisteminin sebep olduÄŸu sayısız zararlara yol açılması anlamına gelir ki bunun ne kadar tehlikeli bir durum olduÄŸu aÅŸikardır. Buna karşı asıl kalıcı olarak yapılması gereken ÅŸey, paranın enflasyona karşı deÄŸerinin korunması ve bunu saÄŸlayacak tedbirlerin alınması, çözümlerin geliÅŸtirilmesidir. Enflasyonun yol açtığı deÄŸer kaybını önleyici ve paranın reel deÄŸerini koruyucu çözümler üretmek yerine paranın enflasyona karşı deÄŸerinin korunması, faizin yaygın olarak câiz görülmesinin gerekçesi kılınmamalıdır. Enflasyon karşısında alınacak tedbirlerde paranın deÄŸerini koruma amacı hâkim kılınıp deÄŸiÅŸmez bir oran söz konusu edilmemelidir. DiÄŸer taraftan verilen karzdan alınacak fazlalığın, çoÄŸunluk fukaha tarafından neden riba kapsamında deÄŸerlendirildiÄŸini de gözardı etmemek lazım diye düÅŸünüyorum. Sonuç olarak, bu örnekte olduÄŸu gibi, vadeli para borçlarında enflasyon oranına endeksli bir arttırımın en azından faiz ÅŸüphesi taşıdığını söyleyebiliriz.

Ä°brahim Cücük (Fıkıhçı)

Faizin tarifini biliyorlar mı Toki’dekiler. Faiz olan bir ÅŸeye faiz deÄŸildir demekle faizlikten çıkmaz; faiz olmayan bir ÅŸeye faiz demekle faiz olmaz. Allah celle celalüh alışveriÅŸi helal faizi haram kılmış. Her artış faiz deÄŸildir; veresiye alışveriÅŸteki artış gibi. Para alışveriÅŸindeki artış faiz, mal alışveriÅŸindeki artış faiz deÄŸildir. Banka satın alır sana üzerine kâr koyarak satarsa caizdir. Ama banka para satıyor, alırken farklı alıyor apaçık faizdir

Mehmet Odabaşı (Fıkıhçı)

Bendenize soran yakınlarıma “bankayla yapılan anlaÅŸma özünde faizli bir kredi anlaÅŸması olduÄŸu ve sulb-i akitte faiz zikredildiÄŸi için, bu faiz oranı isterse enflasyonun altında kalsın, caiz deÄŸildir” diye cevap verdim. Nitekim enflasyonun -inÅŸallah o günleri görürüz- sıfır olduÄŸu bir vasat oluÅŸsa ülkemizde bu durumda reel faiz de gerçekleÅŸmiÅŸ olacaktır. Hangi amaç gözetilirse gözetilsin keÅŸke tartışmasız alternatifler (murabaha, azalan ortaklık vs) önerilerek meÅŸruiyeti konusunda neredeyse ittifak bulunan yollara baÅŸvurulsa. Bendeniz bunun faizsiz finansın geliÅŸimi için gerekli olduÄŸunu düÅŸünüyorum.

https://www.4x4bet123.com/ https://www.4x4bet123.com/

Necmeddin Irmak (Fıkıhçı)

Bu mesele, fıkhi bir mesele olmadan önce teslimiyet yönüyle imani, utanma/haya yönüyle de ahlaki bir meseledir. Allah’tan utanmayan kimsenin dilediÄŸini yapabileceÄŸini Efendimiz aleyhis selam dile getirmiÅŸ. Kastım bu hususa cevaziyet veren hocalarımı ilzam deÄŸildir. Buna tevessül edenlerin durumudur. Esasen mesele, zannımca zaruret ve maslahat baÄŸlamında ele alınmaktadır. Halbuki her iki gerekçe de görecelilik arzetmektedir. Faizin haramlığını bildiren nass ise katidir. Bir baÅŸka cihet ise sedd-i zerai cihetidir. Harama götüren yolların mahzurluÄŸunu günümüzde çokça yaÅŸamaktayız. Nice haramlar bu hususa dikkat edilmediÄŸi için rahatlıkla iÅŸlenebilir hale gelmiÅŸtir. Faiz de bunların başında gelmektedir. Oysa ki Kuran’da en ÅŸiddetli tehdit faize dairdir. Pek çok kiÅŸi verilen ruhsatı mutlaklaÅŸtırmış ve umumileÅŸtirmiÅŸtir. Neticede bu yaklaşım tarzı cevaziyeti verilmemiÅŸ hiç bir mesele bırakmamıştır. Faizin haramlığına dair nasların katiliÄŸi düÅŸük faiz oranlarının cevaziyetini yahut reel faiz olmadığını ifade etmede bizi çok daha endiÅŸeye sevketmeli diye düÅŸünüyorum.

Muhammed Åževket GökÅŸan (Medrese Alimi)

AlışveriÅŸ helal ve Faizin her çeÅŸidi kati nasla haram kılınmışken, bir ÅŸekilde her ÅŸeye bir kıkıf bulup dönüÅŸtürme kabiliyetinde olan modernitenin, dönüp dolaşıp mübah bir surette faizi sunması, onu mübah kılmaz. Korkarım bu husus, modernitenin birçok alanda olduÄŸu gibi, faiz konusundada islamın bu hükmününde bir gedik açması olacak. Ve birçok mahzurlu duruma sebep olacaktır. Hocaların görevi, çağın önlerine getirdiÄŸi hususlara fetva bulmak deÄŸil, iÅŸin allah cc rızasına uygun olanını ortaya koymaktır. Her meselede azimeti önceliyen bir toplumun, böyle bir hususta ruhsatvari yaklaşımlar sergilemesi anlaşılır bir durum deÄŸildir. Adamlar adını faiz koymakta sakınca görmezken, biz haram demekten mi çekinicez! Bu husus da, Hanefi ülemasının bir kısmı alım gücünü esas alırken, diÄŸer bir kısmıda miktarı esas almışlardır. Bize soran kardeÅŸlerime “faizin sıfırın altında olanından da, sıfırın üstü olanındanda kaçının. BaÅŸkalarının dünyasından dolayı kendi ahiretinizi zayi etmeyin diyoruz.” Rabbim istikametten ayırmasın

Tayyip Elçi (Medrese Alimi)

Sistemin iÅŸleyiÅŸine dair videoda anlatılan ile Toki sitesindeki farklıdır. Videoya göre zaten kredi yok, vadeli satış var. Ama sitedeki bilgi farklıdır. Yani hoca doÄŸru bilgilendirilmiÅŸse fetvası doÄŸrudur. Ancak kendisine verilen bilginin yanlışlığına binaen görüÅŸümüz fetvanın yanlışlığı suretinde olmalıdır. Kredi iÅŸi ayrı TOKÄ° iÅŸi ayrı ise faiz oranına bakmaksızın haram demek durumundayız. Yani gidip kredi çekmek söz konusu ise haramdır.

Abdullah Taylan (Medrese Alimi)

Toki’nin 0.49 faizli kredisi hakkındaki görüÅŸümüzdür. Burada öncelikle iÅŸlenen sistemin adı serahatan faizdir. Istılahta her alınan fazla katkının adı faizdir. Her ne kadar bir vadeden bahsedilirse dahi, o vadenin önü açık ve bir fazlalık alınacağını akitte ifade ediliyor. Buna enflasyon farkı denilse dahi bu fark faizdir. Çünkü ekonomik enflasyon sabit olmadığından, üzerinden kati hüküm kestirilemez. Her borçlanma içinde bir fayda saÄŸlıyorsa o fayda faizdir. Yani birine borç para verdin, o sana bir yemek ikram ederse, yediÄŸin yemek faizdir ve haramdır. Peki, burada alınan evin birinci akdi güya kesin fiyatıdır, ikinci akdi geciktirdikçe fazla katkı vermesidir. Ä°ki akitle yapılan bu pazarlıkta alınan fazlalık faiz olmaz mı? Olur ve haramdır. Seni ÅŸüphede bırakan ÅŸeyi, ÅŸüphesizliÄŸe bırak usul kaidesi gereÄŸincede, bu ticaretten sakınılması evladır.

Ayeti kerimede (Bakara, 270- 280) Allaha ve Resulullaha savaÅŸ olduÄŸu ifade edilen faiz hakkında teville kurtuluÅŸumuz mümkün deÄŸildir. Burada adını enflasyon farkı veya komisyon koyarak temize çıkamayız. Her halükarda, ticareti Ä°slami kurallara uymayan faizli bankalarla, muamele edilemez. Bir hadisi ÅŸerifte Hazreti Abdullah bin Ömer radıyellahü anh rivayetle uyarılıyoruz; “Yaptığınız alış veriÅŸte, bir ineÄŸin kuyruÄŸu kadar fazla alırsanız, ziraat yapar cihadı terk ederseniz, Allah sizleri zelil edecektir. Dininize dönmediÄŸiniz müddetçe Allah zilleti sizden gidermez.” Bu faiz Nesie Faizi hükmüne girer, böyle bir ticaret bereketsiz ve faydasız bir ticarettir. Sakınırsak, ayeti kerimenin sırrı gereÄŸi, ALLAH bize bir hayırlı kapı açacaktır.

Dr. Mustafa BahadıroÄŸlu (Ä°lahiyatçı Yazar)

Biz bu ve benzeri konularda ameli ve itikadı düzgün fıkıh âlimlerinin görüÅŸlerine uyarız. Fıkıh âlimlerinden öÄŸrendiÄŸimiz kadarıyla krediyi kullandıranlar faiz diyorsa bu faizdir. Devlet de olsa faizli kredi diyorsa faizdir. Faiz miktarının enflasyondan az olması onu faiz olmaktan çıkarmaz. Ancak devlet faiz lafzını zikretmeden meselâ 10 yıl vadeyle ÅŸu evsaftaki dairenin fiyatı budur. Fakat 5 yıl vadeyle alana bu kadar indirim, peÅŸin alana ise bu kadar indirim yaparım derse bu caiz olur. Yıllar boyunca ödenecek miktar net bir ÅŸekilde bu günden belli olmalıdır. Fiyatta meçhullük olmamalıdır. Aksi halde bu fasit bir alış-veriÅŸ olur.

Dr. Mehmet Sürmeli (Ä°lahiyatçı Yazar)

Faiz ayetleri en son inen ayetler grubundandır. Bu nedenle Hazreti Ömer radıyellahu anh; “Resulullah bu konunun tüm ayrıntılarını veremeden irtihal etti. Faiz ÅŸüphesi olan her ÅŸeyi terk edin” buyurmaktadır. Tozundan bile sakınmayı emreden bir Peygamberin ümmetiyiz. Tarikatlarımız bu konularda azimet fıkhıyla amel ederler. Mubahlar konusunda bile seçici davranırlar. Faiz konusunda kanaatime göre lafızlar önemlidir. Enflasyon ölçü alınmamalıdır. Daha geniÅŸ bakarsak bu anlayış bizi kapitalizme entegre eder. Åžahsen, adı faiz olarak ifade ediliyorsa enflasyon altındaki bir oranın bile haram olduÄŸuna kaniyim. Faizsiz bir sistemi kuracak sermaye ve proje Müslümanlarda var. Haram oluÅŸuyla ilgili ayetleri okumakla kalmayıp, çözüm üretmek daha evladır.

Mahmut Toslak (Medrese Alimi)

Ä°tibar ettiÄŸim bazı âlimler ÅŸöyle diyor: Faiz, akit esnasında ÅŸart koÅŸulan fazlalığının adıdır. Dolayısıyla yapılan faiz akdinin daha sonra enflasyonun altında veya üzerinde çıkmasının hükme bir tesiri yoktur. Sonuç olarak, enflasyon tahmin edilerek faiz akdi yapılamaz. Enflasyon ileriye yönelik bir durum olduÄŸu için ÅŸimdiden böyle bir hesaplama; ileride bu kadar enflasyonun oluÅŸmasına sebep oluyor ve enflasyonu körüklüyor. Bundan dolayı faiz enflasyonun altında da olsa veya üstünde de olsa hepsi haramdır. Bunlara ilaveten enflasyon oranı belli kalem mallardan tahmini olarak hesaplanmakta olduÄŸu için, kesin olarak hesaplanamamaktadır. Bu durum da az ya da çok faize bulaÅŸmak tehlikesi olduÄŸu anlamına gelmektedir.

Aydın BaÅŸar (Ä°lahiyatçı Yazar)

Bu aziz millet, ahiret selameti için hocalardan alimlerden öyle fetvalar bekliyor ki bu fetvalarla bırakın bankaya girmeyi, bankanın gölgesine bile uÄŸranılmasın. Eski alimlerimiz bankanın gölgesinde durmaya bile cevaz vermemiÅŸlerdir. Alimlerimiz verdikleri fetvalarla bankaya giden bütün kapıları kapamak zorundadır. Din kardeÅŸlerini kapitalizmin mabedi olan banka yoluna düÅŸüren fetvalardan ÅŸiddetle kaçınmak ve Allah’a sığınmak gerekir. Bu konuda verilecek olan sipariÅŸ fetvalar, faiz gibi büyük bir günahın halk arasında kanıksanmasına sebebiyet verir. Halbuki alimler fetvaları ile bankaya giden yolları kapamış olsalar, bu kurumlar böyle Müslümanların aklıyla alay etme cüretini gösteremezler.

Henüz Bu Haber İçin Yorum Yapılmamış
Adınız Soyadınız
Güvenlik Kodu
https://www.facebook.com/rhvmimarlik/videos/557660301802778
Yazar Bilgisi

H24 Haber H24 Haber infokariha.net Tüm Yazıları

BENZER HABERLER